Tänään keskusteltiin ensin elokuvien ja musiikkivideoiden
hyödyntämisestä kielenopetuksessa. Niiden ehdottomia hyötyjä ovat autenttinen
ja vaihteleva kieli, mahdollisuus saada visuaalista tukea sanoman ymmärtämiseen
ja ovathan ne oppijoille yleensä hyvin mieleistä ja motivoivaa
opetusmateriaalia. Saimme hyviä vinkkejä nettisivuista, joista löytyy sopivaa,
laillista ja pedagogisesti järkevää materiaalia koulukäyttöön. Useilta sivuilta
löytyy myös aktiviteetti- ja tuntisuunnitelmaehdotuksia. Esimerkiksi Film English on
loistava sivusto, josta löytyy lyhytelokuvia aktiviteetteineen ilmaiseksi. English Central
on sivusto, josta löytyy videoita ääntämisen ja puhumisen harjoitteluun. Siellä
voi nauhoittaa omaa puhettaan videoon liittyen ja saada palautetta
ääntämisestä.
Animaation tekeminen englanniksi on myös mielenkiintoista
ja hauskaa. Zimmer Twinsissä voi tehdä sukkelasti oman animaatiopätkän käyttäen
siellä olemassa olevia animaatiopätkiä ja hahmoja. Videoihin voi lisätä
puhekuplia ja tekstejä. Vähän kuin elävää sarjakuvaa. How to tutoriaaliin
pääset tästä.
Tutustuimme myös Teaching Grammar Creatively- kirjaan, joka
esittelee runsaasti aiheen mukaan jaoteltuja ideoita kieliopin opettamiseen.
Kirjaan pääsee tutustumaan tästä linkistä.
Iltapäivällä harjoittelimme QR-koodien tekemistä Unitagilla. Niiden taakse voi linkittää linkin, kuvan,
tekstin, tekstiviestin tai sähköpostin. Opetuskäytössä qr-koodiin voi vaikkapa
liittää toimintavihjeitä ja tehdä niistä vaikka suunnistusradan sisälle tai
ulos. Niiden avulla voi esitellä oppilastöitä vaikkapa aikajanalla tai
kartalla. Qr-koodin avulla voi antaa oppilaalle roolin tehtävässä tai leikissä
tai kuvaan liittyvän tarinan voi liittää vaikkapa kuvistyöhön liimaamalla
siihen qr-koodin, jonka takaa tarina löytyy.
Päivän lopuksi kurkattiin vielä wordcloudin maailmaan http://www.wordclouds.com/ tai http://www.wordle.net/. Ideoita wordcloudien
käyttämiseen löytyy esimerkiksi täältä täältä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti