keskiviikko 29. kesäkuuta 2016

Päivä 4



Tänään keskusteltiin ensin elokuvien ja musiikkivideoiden hyödyntämisestä kielenopetuksessa. Niiden ehdottomia hyötyjä ovat autenttinen ja vaihteleva kieli, mahdollisuus saada visuaalista tukea sanoman ymmärtämiseen ja ovathan ne oppijoille yleensä hyvin mieleistä ja motivoivaa opetusmateriaalia. Saimme hyviä vinkkejä nettisivuista, joista löytyy sopivaa, laillista ja pedagogisesti järkevää materiaalia koulukäyttöön. Useilta sivuilta löytyy myös aktiviteetti- ja tuntisuunnitelmaehdotuksia. Esimerkiksi Film English on loistava sivusto, josta löytyy lyhytelokuvia aktiviteetteineen ilmaiseksi. English Central on sivusto, josta löytyy videoita ääntämisen ja puhumisen harjoitteluun. Siellä voi nauhoittaa omaa puhettaan videoon liittyen ja saada palautetta ääntämisestä. 


Animaation tekeminen englanniksi on myös mielenkiintoista ja hauskaa. Zimmer Twinsissä voi tehdä sukkelasti oman animaatiopätkän käyttäen siellä olemassa olevia animaatiopätkiä ja hahmoja. Videoihin voi lisätä puhekuplia ja tekstejä. Vähän kuin elävää sarjakuvaa. How to tutoriaaliin pääset tästä.


Tutustuimme myös Teaching Grammar Creatively- kirjaan, joka esittelee runsaasti aiheen mukaan jaoteltuja ideoita kieliopin opettamiseen. Kirjaan pääsee tutustumaan tästä linkistä.



Iltapäivällä harjoittelimme QR-koodien tekemistä Unitagilla. Niiden taakse voi linkittää linkin, kuvan, tekstin, tekstiviestin tai sähköpostin. Opetuskäytössä qr-koodiin voi vaikkapa liittää toimintavihjeitä ja tehdä niistä vaikka suunnistusradan sisälle tai ulos. Niiden avulla voi esitellä oppilastöitä vaikkapa aikajanalla tai kartalla. Qr-koodin avulla voi antaa oppilaalle roolin tehtävässä tai leikissä tai kuvaan liittyvän tarinan voi liittää vaikkapa kuvistyöhön liimaamalla siihen qr-koodin, jonka takaa tarina löytyy.


Päivän lopuksi kurkattiin vielä wordcloudin maailmaan http://www.wordclouds.com/ tai http://www.wordle.net/. Ideoita wordcloudien käyttämiseen löytyy esimerkiksi täältä täältä. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti